Sider

søndag 17. oktober 2010

Saftig Eplekake

I dag har jeg bakt en saftig og deilig eplekake som er dedikert til min fantastiske mann. Han klager ikke mye, men her om dagen fikk jeg spørsmålet "hvorfor baker du aldri noe til meg"! Så som god kone, så må jeg jo bake til han som har vært så flink her med all flytte jobben. Han fortjener en god eplekake til kaffekosen i kveld. 



150g Smør (romtemp.)
250g Sukker
2 Egg
1,5dl Fløte
300g Hvetemel
2ts Bakepulver
2ts Vaniljesukker
1/2ts Kanel
5 Epler, skrellet og kjernet, kuttet i båter


Kanel og Sukker til strøing over kaken


  • Forvarm ovnen til 175g C og smør en 22cm springform.
  • Pisk smør og sukker hvitt.
  • Tilsett ett egg av gangen og pisk mellom hver addesjon.
  • Bland de tørre ingrediensene i en egen bolle.
  • Skrell og kutt eplene.
  • Rør inn melblandingen og fløten om hverandre i smørkremen.
  • Bland inn to håndfull med eplebiter.
  • Hell røren i springformen og legg resten av eplene på toppen, press de litt ned.
  • Strø over med sukker og kanel for en litt karamelisert overflate.
  • Stekes i ca 1t. til en testpinne kommer ut ren.

12 kommentarer:

Mette sa...

Denne skal jeg lage nå :))
TAKK for oppskrift (",)

Maria sa...

Jeg håper den smakte som forventet :)

Mette sa...

Den smakte som jeg trodde: HIMMELSK!
Det med fløten tror jeg gjorde kjempelykke!
Den var mer saftig og god på smak enn jeg har kjent på slike eplekaker før :))

Maria sa...

Ja, det er en utrolig saftig og god kake, kremen er det lille ekstra som gjør stor forskjell. :)

Anonym sa...

Venter spent på at kaka blir ferdig :)

Maria sa...

Håper kaken smaker :) Blir spennende å høre hva du synes når du har fått satt tennene i den :)

Anonym sa...

Hei :)
Ramlet over oppskriften din når jeg letet etter eplekake på nett.
Måtte prøves med en gang, og kaken ble superGOD :) Falt i smak hos de andre husnissene også ;)
Mvh Elin

Maria sa...

Så hyggelig at den fallt i smak Elin. Nå er det jo eple tid så blir nok eplekake i fleng i høst :)

Anonym sa...

Den var helt fantastisk og falt i smak av alle her hjemme!! :D

aina sa...

hei

jeg har ikke så mye peiling på kakebaking. skal formen stå på nederste rille i ovnen ? og skal det være over og undervarme ?

hilsen Aina

Anne Marie sa...

Takk for oppskriften, nå skal her bakes:)

Jorun sa...

Kaka var himmelsk. Baker nr.2 allerede i dag. Den 1. bakte jeg i går. Den falt i smak hos både stor og liten. I dag er det hobbyklubb i huset og jentene kommer til å storkose seg!
Deler oppskriften på min facebook- side, vist det er greit med en link tilbake til deg!??